DOLINA LUIZY, DOLINA WAPIENICY, ZAPORA W WAPIENICY, GRODZISKO NA PALENICY

Idź do treści

Szlaki turystyczne

W
Dolinie Luizy usytuowane są dwa szlaki turystyczne PTTK. Jeden z nich - niebieski prowadzi na szczyt Błatniej(917 m n.p.m.), drugi - żółty natomiast na Szyndzielnię(1026 m n.p.m.).

S
zlak niebieski bierze swój początek od dworca PKP Bielsko-Biała Wapienica, następnie mijając kościół podąża ul. Międzyrzecką do centrum dzielnicy. Przecinając ul. Cieszyńską podążamy ul. Jaworzańską prosto. Następnie obok stadionu skręcamy lekko w lewo w ul. Zapora. Mijamy po prawej sklep i Klimoczkówkę. Droga asfaltowa zakręca w lewo, a my natomiast udajemy się prosto drogą gruntową. Trasa prowadzi wzdłuż rzeki Wapienica, a następnie odbija w prawo na wysokości zapory. Pnie się stromo w górę, aż na Palenicę - 688m n.p.n. na któej znajduje się grodzisko prehistoryczne. Szlak idzie grzbietem poprzez szczyty Kopany(690m n.p.n.), Wysokie(762m n.p.m.) i Przykra(824m n.p.m.) mijając ostatni szczyt napotykamy na przełęcz a następnie w górę polaną na szczyt Błotnego(Błatnia) - 917m n.p.m. Nieopodal szczytu znajduje się schronisko PTTK z 57ma miejscami noclegowymi. Na szlaku znajduje się dużo miejsc widokowych a także rezerwat przyrody "Jaworzyna". Ze szczytu możemy wejść na Klimczok szlakiem żółtym ok. 1h 30min lub też zejść do Brennej i Bier.
DŁUGOŚĆ TRASY: 8KM; CZAS PRZEJŚCIA 2H 30MIN.

Szlak żółty rozpoczyna się od parkingu pod zaporą i prowadzi ul. Tartaczną przez Zespół Przyrodniczo Krajobrazowy "Dolina Wapienicy". Na wysokości zapory wodnej szlak odbija w lewo i pnie się stromiej w górę w kierunku szczytu Szyndzielnii - 1026m n.p.m. Nieco niżej szczytu(1001m n.p.m.) znajduje się schronisko PTTK z 56ma miejscami noclegowymi o ciekawej budowie architektonicznej przypominającej "zameczek". Z Szyndzielnii można wyjść bardzo ciekawą i widokową trasą na Klimczok - 1117m n.p.m. w około 30min. spacerkiem lub też zjechać nowoczesną kolejką gondolową do bielskiej dzielnicy Olszówka.
DŁUGOŚĆ TRASY: 5KM; CZAS PRZEJŚCIA 1H 45MIN.

Strona Główna | Położenie geograficzne | Dolina Wapienicy | Zapora wodna | Rzeka Wapienica | Grodzisko archeologiczne | Szlaki turystyczne | Kontakt | Mapa witryny